FAQ

Productvragen

V: Waarom voertuigspecifieke trekhaakbekabeling?
A: 
Hiervoor zijn verschillende redenen:

  • Snel en makkelijk aan te sluiten op de connectoren in het voertuig;
  • Betrouwbare connecties welke jarenlang foutloos blijven functioneren;
  • Complete sets met alle benodigde componenten en elektronische modules;
  • De modules/componenten in de set zijn niet in strijd met de elektronica in het voertuig;
  • Perfect toepasbare en functionerende componenten voor elektronica, stekkerdozen, aangepaste buizen, kabellengtes, etc;
  • Geen risico op schade aan het voertuig;
  • Gedetailleerde 'stap-voor-stap' inbouwhandleiding.



V: Wanneer kiezen voor een 7-polige en wanneer een 13-polige set?
A: 
U kiest voor een 7-polige kabelset als er geen constante stroom benodigd is (bijv. voor een fietsendrager of kleine aanhanger). U kiest voor een 13-polige kabelset als dit wel het geval is (bijv. voor aan caravan).



V: Wat is C2 (controle)?
A:  C2 controle is een systeem dat aangeeft dat een knipperlicht van de trailer defect is. Dit kan worden aangegeven d.m.v. een visuele of auditieve melding. In Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk is dit verplicht.



V: Wat is CAN-Bus?
A: 
CAN-Bus is een computernetwerk dat door uw auto loopt. Van dit netwerk kunnen wij de verlichtingsfuncties uitlezen en middels onze module vertalen naar verlichtingssignalen richting de stekkerdoos.

Installatie

V: Moet ik de voedingsdraad aansluiten als ik een 7-polige kabelset heb?
A: 
De voedingsdraad moet altijd worden aangesloten, omdat deze voedingsdraad ook de voeding kan zijn voor de modules en/of relais van de kabelset.



V: Moet ik de voedingsdraad aansluiten als ik geen +30 op de stekkerdoos nodig heb?
A: 
De voedingsdraad moet altijd worden aangesloten, omdat deze voedingsdraad ook de voeding kan zijn voor de modules en/of relais van de kabelset.



V: Waar moet ik de grijze draad in de stekkerdoos aansluiten?
A: 
Deze moet worden aangesloten op positie 2a. Deze positie dient voor de mechanische uitschakeling van het mistlicht op de auto. U kunt dit terug vinden in de inbouwhandleiding of achterop het gele helpline kaartje dat in de doos is bijgevoegd.



V: Waarom moet ik nog een extra draad op het remlicht aansluiten, terwijl de verlichting op de trailer al werkt via de CAN-Bus draden?
A: 
Wanneer het te druk is op het CAN-Bus netwerk, kan er een vertraagd remlicht-signaal naar de trailer worden verstuurd. Door het remlicht-signaal ook direct af te takken, kan dit worden voorkomen. Indien de CAN-Bus draden tijdens het rijden geen goede verbinding meer hebben, is er altijd nog een werkend remsignaal aanwezig op de trailer.



V: Kan ik mijn PDC sensoren uitschakelen wanneer ik een trailer aansluit?
A: 
Dit verschilt per kabelset:

  • Er zijn kabelsets die via aanmelden/coderen kenbaar gemaakt moeten worden aan het voertuig; het PDC-systeem schakelt dan automatisch uit.
  • Bij sommige ECS sets kan men een uitbreidingsset bestellen voor de uitschakeling van het PDC-systeem.
  • Andere sets hebben een multifunctionele module met aansluitmogelijkheden waarmee men de PDC universeel kan uitschakelen aan de hand van een meegeleverd schema.
  • Ook is het mogelijk dat uw voertuig al is voorzien van een voorbereide schakelaar/drukknop op het dashboard, waarmee men het PDC systeem handmatig kan uitschakelen. 

Overig

V: Ik heb een 13-polige kabelset, maar geen +15/+30 op de stekkerdoos.
A: 
Omdat niet iedereen met een 13-polige kabelset een +15/+30 nodig heeft. Uw 13-polige kabelset is wel voorzien van een voorbereiding waar u een uitbreidingsset op kan aansluiten voor de +15/+30.



V: Moet mijn uitbreidingsset SP-133-ZZ voor +15/+30 niet aansluiten op een geschakelde voeding?
A: 
Nee dit is niet nodig, omdat het relais dat in deze set gebruikt wordt een ‘slim’ relais is. Dit relais meet namelijk de spanning van de accu bij lopende motor. Zodra de accu boven een bepaalde spanning komt, stuurt het de geschakelde voeding door. Wanneer de accu weer onder een bepaalde spanning komt, schakelt het relais deze weer uit.



V: Kan ik mijn verlichting van de stekkerdoos testen met een LED tester, spanningszoeker of enkele lamp?
A: 
Nee, u moet altijd testen met belasting die is voorzien van lampen met de juiste wattage.



V: Moet ik mijn voertuig laten coderen?
A: 
De noodzaak van coderen verschilt per voertuig. Het kan zijn dat de verlichtingsfuncties op de trailer pas werken nadat de set is gecodeerd. Het is ook mogelijk dat coderen alleen nodig is voor het activeren van optionele functies zoals PDC- en mistlicht-uitschakeling enz. U kunt dit altijd achterin de inbouwhandleiding vinden of in de catalogus op onze website.